تاريخ : چهارشنبه 20 فروردین 1393 | یازار :
+0 به یه ن

مريخ نورد رباتي ناسا كه از آن با عنوان " كنجكاوي" ياد مي كنند صبح امروز دوشنبه 16 مرداد ماه با عبور از آسمانهاي آبي مريخ در سطح اين سياره سرخ درون يك دهانه برخوردي بزرگ با موفقيت فرود آمد.


به گزارش ايران ويج ، آزمايشگاه رانش جت ناسا يكشنبه شب هفته گذشته  به وقت آمريكا ( دقايقي پيش به وقت ايران) پس از ارسال نخستين سيگنال اين مريخ نورد ميان سياره اي كه از فناوري بالايي برخوردار است غرق شادي شد، چرا كه اين سيگنال نشان داد كه مريخ نورد كنجكاوي از اتمسفر مريخ عبور كرده است.


آلن چن مهندس ناسا گفت: تماس كنجكاوي با سطح مريخ تأييد شد، ما به صورت امن روي مريخ فرود آمديم.


دقايقي پس از آن كنجكاوي نخستين تصاوير سياه سفيد را از داخل دهانه برخوري ارسال كرد، تصاويري كه داخل دهانه، چرخهاي كنجكاوي و سايه آن را كه توسط خورشيد بعد از ظهر ايجاد شده بود نشان مي داد.


اين هفتمين فرود ناسا روي همسايه زمين بود، تلاشهاي ديگر در اين رابطه موفقيت آميز نبوده اند.


شادي در آزمايشگاه رانش جت ناسا به قدري بود كه چارل الاچي رئيس اين آزمايشگاه از همه تقاضا كرد سكوت را رعايت كنند تا نشست خبري برگزار شود، وي در اظهارات خود گروه اين آزمايشگاه را به تيمهاي ورزشي تشبيه كرد كه به المپيك راه يافته اند و مدال طلا به ارمغان آورده اند.


با بودجه هنگفت 2.5 ميليارددلاري كه ناسا براي كنجكاوي هزينه كرده، اين مريخ نورد به يك بازي برد و باخت سنگين براي ناسا تبديل شده و دانشمندان ابراز اميدواري كرده اند كه اكتشاف آن جبران اين هزينه باشد.


طي دو سال آينده كنجكاوي از كوه ها بالا مي رود و از دهانه ها پايين مي پرد، سنگها و نمونه خاكهاي منطقه را جمع مي كند تا نشاني براي وجود حيات ارگانيسمهاي ميكروسكوپي پيدا كند. اين آخرين فصل از تلاشهاي بلند مدت براي كشف اين مسئله است كه آيا در تاريخ اوليه مريخ حياتي وجودداشته است يا خير.


سفر به مريخ 566 كيلومتر بود و دشوارترين بخش آن فرود تلقي مي شد، چرا كه كنجكاوي حدود يك تن وزن دارد و مهندسان روش جديدي براي پايين كشيدن آن و فرود روي سطح مريخ ابداع كردند. آخرين مريخ نوردهايي كه روي اين سياره مريخ فرود آمدند " روح" و "فرصت" بودند كه در كيسه هوا پيچيده شده بودند.


كنجكاوي با سوخت هسته اي كار مي كند، ابعاد يك خودرو كوچك را دارد و با ابزارهاي علمي چون ايستگاه هواشناسي و دوربين مجهز است، اين مريخ نورد همچنين يك بازوي رباتي مجهز به يك دريل الكتريكي است كه مي تواند نمونه سنگها را در آزمايشگاه شيمي خود مورد تجزيه و تحليل قرار دهد تا وجود حيات در ارگانيسمهاي ميكروسكوپي يا ميزان تشعشع خطرناك اين سياره مشخص شود.


ارسال اين نتايج به ناسا مي تواند به درك بهتر خطراتي كه فضانوردان در سفر آينده به مريخ با آن رو به رو مي شوند كمك كند.


طي چند روز آينده انتظار مي رود كه كنجكاوي نخستين تصاوير رنگي خود را از مريخ به زمين ارسال كند.


كنجكاوي كاملترين وسيله‌اي است كه به مريخ فرستاده شده و علاوه بر تجهيزات ديگر ليزري كه در بالاي سر خود دارد كه مي‌تواند به هدف نشانه گيري و آن را تبخير كند و به بررسي عناصر حاصل تبخير بپردازد، يك آزمايشگاه بسيار مجهز را درون بدنه خود دارد.


در ابتدا قرار بود اين مريخ نورد در سال 2009 پرتاب شود ولي به علت نداشتن آمادگي 2 سال تاخير پيدا كرد.


اين خودرو 5 برابر روح و فرصت وزن و 10 برابر بيشتر تجهيزات علمي دارد و قرار است حداقل يك سال مريخي دوام بياورد و به اكتشاف برد بيشتري از خودروهاي قبلي بپردازد.


پروژه آزمايشگاه علمي مريخ توسط JPL از سوي مؤسسه فناوري كاليفرنيا مديريت مي‌شود. نتايج به دست آمده از اين آزمايش به اين پرسش‌ها پاسخ خواهند داد كه آيا مريخ در گذشته جايي براي زندگي بوده يا نه و اينكه آيا امروزه مي‌توان از آن براي زندگي بهره گرفت يا خير.


اولين تصوير ارسالي از سطح مريخ به زمين 
 
 







 
 
 
 







 
 
 
 







 
 
 
 







 
 
 
 







 
 
 
 

[ سه‌شنبه 24 مرداد‌ماه سال 1391 ] [ 08:50 ب.ظ ] [ ابتهاج عبيدي ]


گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر     بؤلوم لر:
آرشیو
سون یازی لار
یولداش لار
 
سایغاج
ایندی بلاق دا : نفر
بوگونون گؤروشو : نفر
دونه نین گؤروشو : نفر
بوتون گؤروش لر : نفر
بو آیین گؤروشو : نفر
باخیش لار :
یازی لار :
یئنیله مه چاغی :